Portofolio as Self-Reflection as Assesment Tool in Clinical Education

  • Pritartha S. Anindita Universitas Negeri Manado, Kabupaten Minahasa, Sulawesi Utara
  • Joulanda A.M Rawis Universitas Negeri Manado, Kabupaten Minahasa, Sulawesi Utara
  • Herdy Munayang Universitas Negeri Manado, Kabupaten Minahasa, Sulawesi Utara
  • Edmond L. Jim Universitas Negeri Manado, Kabupaten Minahasa, Sulawesi Utara
  • Eka Y. Lantang Universitas Negeri Manado, Kabupaten Minahasa, Sulawesi Utara
Keywords: Portfolio, Self-Reflection, Assessment Tool, Clinical Education

Abstract

Clinical education is an important part of medical education. Clinical education aims to equip medical students with the clinical skills and knowledge necessary to become competent doctors. The purpose of this study was to examine the role of portfolios as self-reflection as an assessment tool in clinical education. This research used a qualitative approach with a case study method. The data collection technique in this study was a literature study. The data that has been collected is then analyzed using three stages, namely data reduction, data presentation and conclusion drawing. The results showed that portfolios can be used as an effective self-reflection and assessment tool in clinical education. Portfolios can help medical students to learn more effectively, to improve the link between theory and practice, and to improve communication and cooperation between students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adista, M., Hidayaturrahmi, & Juwita. (2023). Berfikir Kritis dan Penalaran Klinis dalam Pendidikan Kedokteran. Jurnal Pendidikan dan Konseling. 5(2), 2950-2959.

Anugraheni, I. (2017). Penggunaan portofolio dalam perkuliahan penilaian pembelajaran. Jurnal Pendidikan Dasar Perkhasa: Jurnal Penelitian Pendidikan Dasar, 3(1), 246-258.

Hardisman. (2009). Model-model Bimbingan Pada Pendidikan Klinik Dan Relevansinya Pada Pendidikan Kedokteran Dan Kesehatan Di Indonesia. Majalah Kedokteran Andalas. 3(2), 101-119.

Hasibuan, M., & Andina, M. (2019). Pengaruh Belajar Mandiri Terstruktur terhadap Keterampilan Klinis Pemasangan Intravenous Line pada Mahasiswa Fakultas Kedokteran. Anatomica Medical Journal. 2(2), 93-100.

Heeneman, S., & Driessen, E. (2017). The use of a portfolio in postgraduate medical education – reflect, assess and account, one for each or all in one?. GMS J Med Educ. 34(5), 5.

Itaristanti, I. (2016). Portofolio Sebagai Salah Satu Model Penilaian Otentik Di Sd/Mi. Al Ibtida: Jurnal Pendidikan Guru MI, 3(2), 212-226.

Kusumastuti, A., & Khoiron, A. M. (2019). Metode penelitian kualitatif. Lembaga Pendidikan Sukarno Pressindo (LPSP).

Lisiswanti, R. (2019). Peranan Dosen Pendidikan Kedokteran: Dari Perspektif Ilmu Pendidikan Kedokteran. JK Unila. 3(1), 186-190.

Meidianawaty, V. (2019). Refleksi Diri dalam Pendidikan Kedokteran. Tunas Medika Jurnal Kedokteran & Kesehatan, 5(2).

Novitasari, A., Ridlo, S., & Kristina, T. N. (2017). Instrumen Penilaian Diri Kompetensi Klinis Mahasiswa Kedokteran. Journal of Research and Educational Research Evaluation, 6(1), 81-89.

Nurlina, A., Dewi, M., Rachmi, A., Idrasari, E., & Kusmiati, M. (2019). Persepsi Dokter Pendidik Klinis terhadap Perilaku Profesional Dokter Muda di Rumah Sakit Pendidikan Fakultas Kedokteran Unisba. Jurnal Integrasi Kesehatan & Sains. 1(2), 144-150.

Puspita, M., & Widjaja, Y. (2023). Tingkat Kemampuan Refleksi Diri Dalam Pembelajaran Mahasiswa Fakultas Kedokteran Universitas Tarumanagara. Al-iqra Medical Journal: Jurnal Berkala Ilmiah Kedokteran. 6(1), 25-34.

Sari, D. P. (2016). Meningkatkan Efektivitas Umpan Balik dalam Pendidikan Klinik. Jurnal Kedokteran, 5(3), 31-31.

Septina, F., Musfira, N., & Agnizarridlo, T. (2022). Peran Pendidikan Klinik terhadap Pencapaian Kompetensi Radiologi Kedokteran Gigi pada Mahasiswa Profesi: Sebuah Tinjauan Literatur. E-Prodenta Journal of Dentistry.6(1), 596-610.

Shadbolt, N., Clark, T., & Simson, P. (2014). The reliability and validity of a portfolio designed as a programmatic assessment of performance in an integrated clinical placement. BMC Medical Education. 14(197).

Shafira, N. (2015). Penerapan Refleksi Diri dan Self Evaluation sebagai Keterampilan Dasar dalam Meningkatkan Profesionalisme pada Mahasiswa Kedokteran. JMJ. 3(1), 60-67.

Shafira, N., & Syauqy, A. (2019). Supervisi Klinik Stase Mayor Pada Rumah Sakit Pendidikan Fakultas Kedokteran dan Ilmu Kesehatan Universitas Jambi. JMJ. 7(1), 1-7.

Ticha, D., & Fakude, L. (2015). Refleksi praktik klinis sambil mengembangkan portofolio bukti: Persepsi mahasiswa sarjana keperawatan di Western Cape, Afrika Selatan. Kursina. 38(2).

Tursina, A., Safaria, T., & Mujidin, M. (2016). Pengaruh Bimbingan Preceptorship Model Kognitif Sosial Terhadap Peningkatan Kompetensi Klinik pada Mahasiswa. vol, 5, 79-87.

Yustisiani, A., Felaza, E., & Soemantri, D. (2023). Teknologi dalam Pengajaran Keterampilan Klinis sebagai Bagian dari Pemanfaatan Teknologi Pembelajaran: Sebuah Tinjauan Kepustakaan. Jurnal Perpipki. 7(1), 20-27.
Published
2024-05-02